Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Opgave 1: Hvilke sammenhænge er der mellem arbejdsstyrken, beskæftigelsen og arbejdsløsheden?

  1. Hvor i grundbogens figur 2.1 kan du se størrelsen af arbejdsløsheden? Brug eventuelt en lineal til at finde ud af, hvornår i perioden 1950-2017 arbejdsløsheden har været størst.
  2. Kan du forskellige steder i figuren finde eksempler på nogle af de fire typer af arbejdsløshed: konjunktur-, struktur-, sæson eller friktionsarbejdsløshed? Hvilke af de fire typer giver figuren ikke mulighed for at sige noget om?
  3. Kan du på beskæftigelseskurven finde eksempler på økonomiske bobler?
  4. Arbejdsstyrken og beskæftigelsen ser ud til at have en vis sammenhæng. Overvej, hvordan sammenhængen muligvis kan være: Er det sådan, at højere beskæftigelse øger arbejdsstyrken? Eller er det omvendt sådan, at en større arbejdsstyrke kan give øget beskæftigelse? Notér dine argumenter til senere brug.

Opgave 2: Hvordan har betalingsbalancen udviklet sig i forskellige lande?

  1. Figur 2.3: Hvornår i perioden fra 1968-2018 begyndte Danmark at køre med overskud på betalingsbalancens løbende poster? Og hvor mange år varede det så, inden Danmark begyndte at opsamle en udlandsformue?
  2. I tabel A kan du se, hvordan betalingsbalancens løbende poster i procent af BNP har udviklet sig i perioden 2007-2016 i en række udvalgte lande.
  3. 3 lande i tabel A har i perioden 2007-16 haft underskud hvert år. Hvilke 3 lande?
  4. Hvilke 3 lande har i gennemsnit haft de største underskud i procent af BNP?
  5. 8 lande i tabellen har haft overskud på de løbende poster gennem hele perioden 2007-16. Hvilke 3 lande har i gennemsnit haft de største overskud i procent af BNP?
Tabel A. Betalingsbalancen i udvalgte lande 2007-16. Løbende poster i procent af BNP Kilde: Samfundsstatistik 2017, Forlaget Columbus, s. 92

Opgave 3: Inflation: Hvilke årsager? Og hvordan går det med inflationen rundt om i verden?

  1. Giv ud fra grundbogens figur 2.4 eksempler på begivenheder, som kan skabe omkostningsinflation. Her skal du altså finde frem til faktorer, der fordyrer produktionsfaktorerne (råstoffer, arbejdskraft og maskiner/bygninger) og dermed skubber prisniveauet opad.
  2. Giv ud fra figur 2.4 eksempler på begivenheder, som kan skabe efterspørgselsinflation. Her skal du altså finde frem til faktorer, der øger efterspørgslen efter varer og tjenester i samfundsøkonomien og dermed trækker prisniveauet opad.
  3. Find på CIA’s The World Factbook listen over alverdens landes inflation i 2019 (eller seneste år). Opstil en top-10-liste over de lande, der har højest inflation.
  4. Find på samme liste nogle lande, der i 2019 (eller seneste år) havde deflation.
  5. Igennem tiden har nogle lande haft en skyhøj inflation, såkaldt hyperinflation. Fx havde Tyskland i årene efter 1. verdenskrig en inflation, der nåede et maksimum på 3,25 mio. procent om året, dvs. at priserne blev fordoblet hver 49. time. I de seneste år er Venezuela et eksempel. Hvad ville du stille op i en sådan situation med hyperinflation for at bevare dine værdier og for at kunne handle med andre?

Opgave 4: Hvordan har uligheden udviklet sig i USA? Og hvilke argumenter kan der være for og imod ulighed?

Figur A. Den højeste tiendedels andel af nationalindkomsten i USA 1910-2010. Kilde: T. Piketty: Kapitalen i det 21. århundrede, Gyldendal, 2014.
  1. Blandt de lande, der er medtaget i grundbogens figur 2.7, har USA den største indkomstulighed. I nedenstående figur A kan du se, hvordan indkomstuligheden i USA har udviklet sig i perioden 1910-2010 med en anden målestok: Den højeste tiendedels andel af nationalindkomsten.
  2. Hvis der skulle være fuldstændig indkomstlighed i USA, skulle alle tiendedele af befolkningen naturligvis hver have 10 % af nationalindkomsten. Men sådan har det aldrig været. Forklar ud fra figuren, hvordan 1. verdenskrig, 2. verdenskrig og den globale liberalisering har påvirket indkomstuligheden. Overvej årsagerne til disse påvirkninger.
  3. Et mønster svarende til udviklingen i USA finder man i mange andre lande – dog er uligheden (jfr. figur 2.7 i grundbogen) som regel mindre. Ud fra en liberal grundholdning er der ikke de store problemer i forbindelse med en sådan indkomstulighed. Hvilke argumenter kan en liberal politiker eller økonom underbygge sin holdning med?
  4. Hvilke argumenter mod den store ulighed kan en socialistisk politiker eller økonom underbygge sin holdning med?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)